Monday, 20 June 2011

Cuti2 Syaukah Humaira' II

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYANYANG….

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…..

JOM KITA TERJAH!!!                                      

Alhamdulillah…. Cuti sem 4 ni penuh dengan aktiviti bersama yang tersayang…. Rasa bersyukur sangat.


26/5/2011

Malam ni adalah taklimat terakhir bagi semua jemaah umrah. Bertempat di Dewan Kolej Height Utara… Erm…. Nampaknya…. Bukan yang terakhir…. Macam ada ja lg taklimat lepas ni…. Kita merancang Allah juga merancang…. Tapi perancangan Allah adalah yang terbaik… malam ni segala-galanya berubah…. Pak Cik Mat ( orang yang menerima amanah untuk merealisasikan impian semua para jemaah umrah termasuk kami sekeluarga)

Pak Cik Mat pon mulakan taklimat…  berdebar jugak rasa hati ni  bila pihak agensi gtaw kata akan ada  kumpulan yang tarikh penerbangan perlu di tunda sebab pihak sponsor yang nak bagi sponsor tu lambat buat pembayaran…  penerbangan pertama 30/5/11 bagi kumpulan A & B. erm… mungkin depa akan naik flight terus dari KLIA ke Jeddah. Pak Cik Mat kata… mungkin kumpulan yang seterusnya akan p 2 jun. Erm nampak gayanya kami lambat lagi la…. Kami kumpulan C….erm lama la jugak taklimat ni... Dari jam 8.30 sampai pukul 10.30.

Alamatnya memang cuti lagi la nih… huhu.. L  mula la mencipta seribu alasan untuk p kuin…. hehe


29/5/2011

Pagi ni teman baba n mama beli barang dapur dekat pasar tani dekat kuin…  x kisah la yang penting dapat 
jalan2 ngan baba n mama… huhu… dekat sini jugak la mama terserempak ngan kawan…. Kawan mama ni pon bakal jemaah umrah dari agensi yang sama jugak… Mak Cik kata tarikh mungkin akan tunda lagi…. Huh!! Geramnya aku dengar…. Asyik tunda ja nih…. Cam x jadi p ja…. Sabaq2x.

Kita xleh dengar orang kata sangat… khabar angin memang selalu cepat ja tersebar. Dalam hati ni tetap rasa sedih… ya la aku menanti dari bulan 3 lagi…. Benarlah kata pujangga… PENANTIAN SATU PENYEKSAAN. Xpa…. Bagi kita sebagai orang islam…. Setipa kejadian pasti ada hikmahnya… samada kita suka atau pon tidak… itulah yang terbaik untuk kita lalui.

Allah berfirman:
|=ÏGä. ãNà6øn=tæ ãA$tFÉ)ø9$# uqèdur ×nöä. öNä3©9 ( #Ó|¤tãur br& (#qèdtõ3s? $\«øx© uqèdur ׎öyz öNà6©9 ( #Ó|¤tãur br& (#q6Åsè? $\«øx© uqèdur @ŽŸ° öNä3©9 3 ª!$#ur ãNn=÷ètƒ óOçFRr&ur Ÿw šcqßJn=÷ès? ÇËÊÏÈ  

216. kamu Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

Mungkin sesuatu yang kita suka tu sbenarnya bukan yang baik untuk kita….
Mungkin juga sesuatu yang kita tak suka tu sebenarnya baik untuk kita…

SEMOGA YANG MENANTI MENDAPAT BERKAT
SEMOGA YANG DINANTI MENDAPAT PETUNJUK…


“Baba…. Kalau x jadi p umrah kita nak p mana?”

Masing2 mula buat perancangan…
Adik: Baba, kita p china nak? ( soalan yang lucu…. Ingat china tu macam  Jitra ke Pekan Rabu ka?)
Aku ngan Mama: Jom p Sabah Sarawak… Nak?
Abang pulak yang xmau… huh!!!
Aku: Baba…… kita p indon nak?
Baba: Bandung?
……………………………………………………
Baba: kita tengok la cam na nanti…. Pak Mat tu nak kata apa…
…………………………………………………

2 Jun 2011

Erm….. dah la citer sedih bab umrah x habis lagi tetiba mai plak citer baru… waaaa…. Sedih btol.. Hari ni result kuaq…. Erm…. Cam x caya….!!!  Tapi Usaha Tangga Kejayaan….. sapa usaha lebih dia dapat lebih la…. Kalau dah usaha pon ckit… dpt ckit la….. habis la aku ngan baba n mama…. Huhu….

Ada hikmah la ni…. Tu tandanya sem 5&6 ni kna tumpu lebih pada pelajaran…. Yg penting kena pandai bahagi masa….

E’eh… dah tahun 3 da??? Huhu… tgl lagi setahun…J
…………………………

Perancangan awal kami sekeluarga tahun ni nak jadi tetamu Allah…. Tapi hajat tu x kesampaian. Semua kelengkapan dah pon ada,tunggu tarikh nak berangkat saja… mula2 kata 28 Mei 2011…. Pastu pihak yang bertanggungjawap tunda p 2 Jun 2011… elok2 nak sampai tarikh yang dimaklumkan… pihak syarikat gtaw kata tunda lagi…. Myb tarikh 15 Jun 2011. Erm… paling kesian sekali tengok abg ngan adik la…. Baju2… kain ihram… sume dah packing…. Mama dengan pasrahnya pon kata “kita tangguh la dulu… sekolah pon dah nak mula….. erm xpon…. P la ngan baba… mama p ngan adik2 akhir tahun ni….”

Hah????? P ngan baba ja? Huhu…. tempat orang tu mama…. Erm… last2 skali…. Baba buat keputusan….
Xpa la, kita p amek duit balik….. dalam hati aku ni…. “ ada nak dapat blik duit tu….?” Rasa cam nak kena tipu ja… asyik2 tunda ja… erm… mama pesan xbaik buruk sangka kat orang… kalau sungguh pun terjadi cam tu… tu ujian yang Allah nak bagi dekat kita dan jugak Pak Cik Mat tu….

Maunya aku xpikiq kena tipu…. Hari2 bila baca paper ja…. Muka depan terpampang … PADAH UMRAH MURAH… dlm paper bayaran yang syarikat tu tipu RM4000 setiap sorang jemaah umrah… kejam betul orang2 tu…. Ambil kesempatan pada hasil titik peluh orang…. Bukan senang nak simpan RM 4000 tu…

Bayaran yang pihak syarikat mintak dekat kami lagi murah….. mmg bawah pada rm4000… tapi Alhamdulillah… Pak Cik Mat memang kalangan orang yang baik2…. Duit nak p umrah kami sekeluarga dipulangkan balik…..bukan kami ja…. Semua yang mintak balik akan dapat hak depa smula…. cukup2 xda kurang ckit pon. 

Setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmahnya… 

Erm… memang ada hikmah… huhu… yang aku taw la kan.. hihi… erm ada  sahabat2  yang kirim doa untuk didoakan depan kaabah…. InsyaAllah…. Doa2 tu akan ku ingat selalu…. Xpa kita pakat2 doa…. Xpasai2 ja aku boleh tahu rahsia hati orang…hehe…

InsyaAllah rahsia tetap rahsia…. Don’t worry be happy (^_^)

Erm… mungkin jugak dalam hati ni ada sesuatu selain dari cinta  Dia yang Maha Esa…
Erm??? mungkin juga diri ini belum bersedia untuk jadi tetamu...


SELAMAT MEMULAKAN KEHIDUPAN YANG BARU…..
Semoga sem ni dapat ku tempuh dengan baik….
Kalau nak sesuatu yang baik dari orang yang baik @ tempat yang baik….
Kita kena  USAHA SUNGGUH2!!!
cAiyyyyokkkk!!! Hihi..

~ SUBHANALLAH~