Make Glitter Text

Friday 18 February 2011

10 KELEBIHAN,KURNIAAN ALLAH S.W.T KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Coretan saya pada kali ini, saya nak berkongsi sesuatu tentang Nabi kita yang paling Agong iaitu Nabi Muhammad S.A.W.

Baca sampai habis taw!!!


Kelebihan yang Allah beri pada Kekasih-Nya, yang tidak terdapat pada Nabi dan Rasul yang lain. Jom kita sama2 kaji….


Pertama
Allah menyucikan Nabi. Suci yang dimaksudkan ialah segala yang hadir dari Nabi adalah Benar dan terbukti kebenarannya. Di dalam Surah An-Najm ayat pertama pon Allah dah Sumpah…. Maksudnya: Demi bintang ketika terbenam….. Kawanmu ( Muhammad ) tidak sesat dan tidak pula keliru…. Segala percakapan Nabi,Ilmu  Nabi, pandangan Nabi, Perangai Nabi… semunya Allah A’zzawajalla jaga… tengok maksud2 dari Surah An-Najm….


Kedua                                                                                                                    
Panggilan yang Allah gunakan untuk Kekasih-Nya….panggilan yang saya nak katakan ni ialah bagi tiap kali Allah bagi Wahyu pada Nabi Muhammad, Berbeza dengan panggilan kepada Nabi2 dan Rasul yang lain…. Jom kita tengok dlm Al-Quran… Surah apa saya xpasti tapi kita kena sama2 tengok la sebab dalam Al-Quran tercatat macam tu…. يا أيها ألنبى" @ "يا أيها ألرسول"…..” tapi kalau pada Nabi dan Rasul yang lain saya bagi Contoh: Nabi Adam, Nabi Musa, Nabi Daud dan lain2. Contohnya: “Ya Adam….”….. “Ya Musa….”…. “Ya Daud…” dan lain2.. Allah terus guna nama tapi untuk kekasih-Nya…. Panggilan lain. Cuba sahabat2 sekalian renungkan maksud ayat ni dari Surah An-Nur:63 yang bermaksud: Janganlah kamu jadikan panggilan Rasul(Muhammad) di antara kamu seperti panggilan  sebagian  kamu kepada sebagian yang lain……”apa yang kamu faham? Jom kita kongsi pandangan….


Ketiga
Kelebihan yang Allah berikan pada Nabi Muhammad ialah Wahdatun Nabi tahu masa lalu( dahulu kala ), masa akan datang( sekarang ) dan  bakal berlaku ( Hari Kiamat ) Nabi tahu semuanya.  Dakwah yang Nabi Muhammad bawa juga dipermudahkan Allah… Jom kita sama2 renungkan maksud ayat dari surah ni…> Surah Ali-Imran: 81< Maksudnya: Dan ( ingatlah), ketika Allah mengambil perjanjian dari para Nabi, “ Manakala  Aku  memberikan kitab dan hikmah kepadamu lalu datang kepada kamu seorang rasul yang membenarkan apa yang ada pada kamu,niscaya kamu akan sungguh2 beriman kepadanya dan menolongnya, (maksudnya para nabi berjanji kepada Allah SWT bahawa bilamana datang seorang Rasul bernama Muhammad mereka akan beriman kepadanya dan menolongnya. Perjanjian nabi-nabi ini mengikat pula para umatnya) Allah berfirman, “ Apakah kamu setuju dan menerima perjanjian dengan-Ku atas yang demikian itu?” Mereka menjawab, “ Kami setuju. “ Allah berfirman, “Kalau begitu bersaksilah kamu (para nabi) dan Aku menjadi saksi bersama kamu.”  Surah Ali-Imran : 81. Dan nama Nabi Muhammad disebut2 bersama Allah. Buktinya: ketika Azan,iqamah, dalam Syahadah sendiri dan banyak lagi. Jom kita fajami maksud dari Surah Asy-Syarh: 1-8…. Jom tengok sendiri.


Keempat
Selawat keatas Nabi Muhammad,Allah, para malaikat semuanya berselawat kepada Nabi… Kita??? Jom kita renung ayat dari Surah Al-Ahzab : 56 Allah berfirman : Terjemahannya: Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat untuk Nabi ( Selawat dari Allah bererti member rahmat  manakala dari malaikat pula memohon ampunan dan kalau dari orang2 mukmin pula bererti berdoa agar diberi rahmat seperti dengan perkataan, Allahumma salli’ala Muhammad ) Wahai orang-orang yang beriman ! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya.(Surah Al-Ahzab : 56)  Jom kita sama2 selawat kepada Nabi kita…. Sekali kita selawat pada Nabi…. Sepuluh kali Nabi selawat pada kita.


Kelima
Allah bersumpah dengan kehidupan Nabi ( hayat Nabi ). Jom kita tengok maksud dari suran ni pulak Allah berfirman: terjemahannya: (Allah berfirman), “ Demi Umurmu ( Muhammad ), sungguh maka terumbang-ambing dalam kemabukan ( kesesatan ). >Surah Al-Hijr : 72< yang saya faham kat sini Allah tangguhkan bala yang Dia nak turunkan pada hamba Dia ( zaman Nabi ) sebab ada yang tidak percaya pada pembawakan Nabi,tapi Nabi Allah ni mintak tangguh sebab terlalu sayangkan umat dia.


Keenam
Allah melarang kita dari meninggikan suara…...  Jom kita sama2 fahami terjemahan ayat ni. Terjemahannya : Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya , dan bertakwalah  kepada Allah. Sungguh, Allah Maha Mendengar ,Maha Mengetahui. Jom kita renung ayat yang kedua pulak terjemahannya:  wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi suara Nabi,  dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebagian kamu yang lain,nanti (pahala) segala amalanmu bisa terhapus sedangkan kamu tidak menyedari. Dan banyak lagi maksud yang terkandung dalam surah ni….. kaji sendiri ya…. >Surah Al-Hujurat: 1-4<


Ketujuh
Ketaantan kepada Nabi. Maksudnya hadis>siapa yang taat Rasul maka dia adalah orang yang taat pada Allah.  Surah Ali-Imran:31 terjemahannya: katakanlah (Muhammad), “ Jika kamu mencintai Allah,ikutlah aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu,” Allah Maha Pengampun , Maha Penyayang. Jika kita tidak taan pada nabi bererti kita tidak taat pada Allah. Dialah Nabi yang terakhir.


Kelapan
Allah tidak akan turunkan bala selagimana Nabi ada bersama. Cuba kita ingat kembali sirah-sirah para Nabi-nabi yang lain…. Nabi Nuh A.S sendiri, dakwahnya susah diterima baik oleh hambanya pada masa itu dan akhirnya bala menimpa kaumnya. Nabi musa juga. Tapi masa kenabian Nabi Muhammad… ada bala yang Allah turunkan??? Renung-renungkan. Allah tidak akan turunkan bala sebab Allah nak memuliakan Nabi walaupon pada masa tu ada orang kafir bersama. Macam Nabi lain…. Bala diturunkan walaupon ada Nabi bersama kaumnya.. Nabi Muhammad??? Tak dak…


Kesembilan
Isteri-isteri Nabi adalah tergolong dalam golongan mukmin, semuanya islam. Jom kita sama-sama buka Al-Quran  yang kita sayang.. Surah Al-Ahzab : 5,6,33,51 dan 53…. ^_^…… apa yang sahabat fahami???


Kesepuluh
Umat islam (umat Nabi Muhammad ) boleh menjadi saksi kepada umat-umat yang terdahulu..  jom kita buka Surah Al-Baqarah pulak…. Ayat  yang ke-143

Kecintaan Allah pada kekasih-Nya terlalu indah sehinggakan Nabi2 dan Rasul yang lain tidak milikinya. Tak sayangkah kita pada Nabi Muhammad? Nabi kita… Nabi yang membawa ajaran Islam kepada kita….Jom muhasabah balik diri kita. Dah berapa kali kita berselawat keatas nabi hari ni?


Kepada kawan-kawan sekuliyyah dan sahabat2 sekalian kalau ada yang tersalah dalam perkongsian saya pada kali ni sila maklumkan, saya hanya nak berkongsi  sekadar apa yang saya faham.

Sumber dari kitab yang bertajuk عقيدتنا karangan oleh  دكتور مهمد ربيع مهمد جوهرى
Juz ke-2, kitab Tawhid dari Kuliyyah Syariah Tahun 2 sem 4 muka surat 87-92….. tolong semak ya….

>>>Celuplah  jarimu kedalam air laut, air yang menitis dari jarimu adalah ilmu yang kamu miliki,dan bakinya adalah apa yang belum kamu miliki, jom kongsi ilmu sahabat sekalian dengan saya. Ilmu saya masih kurang dan banyak lagi yang perlu saya terokai.


BACA DAN KONGSI PANDANGAN.... ^_^

No comments:

Post a Comment